• doneer aan stichting HoPe

2018 06 Dak 1 IMG 20180610 WA0010In de achterstandswijk Villa Maria verzorgt HoPe al meer dan 10 jaar een programma voor naschoolse opvang. Binnenshuis praten wij over de "biblioteca". Dagelijks komen tussen de 60 en 70 kinderen naar de biblioteca om zelfstandig van onder begeleiding hun huiswerk te maken. Kinderen in Peru krijgen van school veel huiswerk mee. Kinderen in de achterstandswijken van Cusco hebben thuis geen mogelijkheden om in alle roest van de hulp hulp hun huiswerk te maken. In de biblioteca hebben zij naslagwerk, computers met internet, professionele begeleiding en vooral een rustige omgeving waar zij hun schoolopgaven kunnen maken. Het programma is een groot succes, kinderen die programmeren op hun programma's.
Het gemeenschapshuis was echter hard tenen aan een opknapbeurt. Het gebouw is meer dan 30 jaar geleden door de bewoners van de wijk. De financiering is van modder met stenen en ook de aangrokken adobe adrobots, in de zon gedroogde leemstenen.

2018 06 Dak 2 IMG 20180610 WA0011Het gebouw wordt intensief gebruikt, van maandag tot en met zaterdag door HoPe en op zondagen vaak door de wijk zelf.
Bijdrage van een Nederlandse stichting is HoPe in juni Aangeduid met een grote opknapbeurt van het gebouw. Zondag 10 juni hebben de bewoners van de wijk de pannen van het dak van de grote zaal verwijderd. De aannemer van HoPe is ondertussen gestart met de restauratie van het dak. De hele restauratie zal ongeveer twee maanden in beslag nemen.