Veel waardering voor ‘Spaans als Tweede Taal’

Knipsel

In de jaren 2014 tot en met 2016 heeft HoPe het programma Spaans als 2e taal uitgevoerd op de kleuterscholen, basisschool en middelbare school van de inheemse gemeenschap Tiracancha.

Wie had toen gedacht dat al binnen twee jaar leerlingen in staat zouden zijn om op het podium van een grote congreszaal zinnen uit het publiek foutloos in het Spaans om te zetten?

Het project is een groot succes. De resultaten liegen er niet om. De kinderen leren op de scholen naast hun eigen taal, het Quechua, ook het algemeen gangbare Spaans. Na de nodige training beheersen de kinderen beide talen, zowel op schrift (lezen en schrijven) als verbaal.

Op 12 december 2016 organiseerden UNICEF en het Ministerie van Onderwijs in Cusco een groot onderwijscongres. Er waren onder meer leerkrachten en ambtenaren van het Ministerie van Onderwijs uitgenodigd. Het congres was bedoeld om de ervaringen van vernieuwende onderwijsprojecten te presenteren. HoPe kreeg de uitnodiging om de resultaten van twee onderwijsprojecten te laten zien. Eén daarvan was Spaans als 2e taal.

Leerkrachten en leerlingen uit Tiracancha presenteerden het project voor een groot publiek. Een leraar vertelde over de inhoud en de resultaten, de leerlingen lieten zien wat het project hen opgeleverd had. Zo kregen twee leerlingen uit de 1e  klas van de basisschool (groep 3 in Nederland) vanuit de zaal zinnen in het Quechua gedicteerd. Zij moesten die op een bord voor het publiek in het Spaans opschrijven. Tot grote verrassing van iedereen deden ze dat foutloos. Weer andere leerlingen hielden voordrachten in het Spaans. Het publiek stond versteld van hun niveau.

Steeds weer blijkt dat het ministerie veel belang hecht aan tweetalig onderwijs maar hiervoor zelf nog geen goed programma heeft. Daardoor is het extra geïnteresseerd in het HoPe-project.

Begin 2017 is het experimentele deel van het programma op de scholen in Tiracancha afgerond. HoPe is bezig het programma systematisch te beschrijven en zo de leermethode voor meer scholen toepasbaar te maken.

De foto’s geven een indruk van het onderwijscongres.

onderw

Een dag op pad met Walter naar Patacancha en Chaullacocha

De dag begon vroeg: om kwart over zes vertrokken we met één van de HoPe-auto ‘s vanuit Cusco. Oorspronkelijk zouden we om zeven uur vertrekken maar ons eerste contact in Urubamba moest om half acht weg. Naast Walter gingen ook Oscar en Mathilde mee. Mathilde is een 26-jarige Franse vrijwilligster met een studieopdracht. Het is een vlotte meid, spreekt redelijk Spaans, is zeer geïnteresseerd in alles van HoPe maar ze rookt. Zij is pas drie dagen actief voor HoPe en is haar eerste dag in Cusco goed ziek geweest van de hoogte. Het verhaal dat rokers minder last hebben omdat ze gewend zijn aan minder zuurstof klopt dus niet. Op heen- en terugweg hadden we diverse medereizigers.

Nieuwe website

Wie www.stichtinghope.org oproept treft een geheel vernieuwde website aan. De laatste tijd is daar hard aan gewerkt. Je weet bij dergelijke dingen nooit precies wanneer het moment van online gaan is aangebroken, maar het is nu gelukt.
Het is de verdienste van Anita Hoetmer dat we nu over een meer modern ogende website beschikken. Behalve dat de zaak er nu anders uit ziet is er ook een aanzienlijk financieel voordeel. We kunnen nu zelf de website actueel houden zonder dat dat geld kost. Daarmee besparen we honderden euro’s per jaar, die we natuurlijk weer aan de Peruaanse projecten kunnen besteden.

Stichting Handmelken Best overhandigt cheque aan HoPe

Op zaterdag 12 november reikte de Stichting Handmelken Best een aantal cheques uit aan organisaties die verantwoordelijkheid en begrip bevorderen voor de medemens in ontwikkelingslanden. De happening vond plaats in De Prinsenhof te Best en … Stichting HoPe was ook uitgenodigd.

Afsluiting programma Ternura II

HoPe heeft in de jaren 2014 – 2016, samen met het Peruaans Ministerie van Onderwijs en met collega-NGO Plan Internationaal, het programma Ternura II uitgevoerd. In 2009 – 2012 heeft HoPe met dezelfde organisaties Ternura I uitgevoerd. In Ternura I was de aandacht vooral gevestigd op het verbeteren van de toegankelijkheid tot en het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs voor 3- tot 5-jarige kinderen in inheemse berggemeenschappen.

Sheeped ondersteunt HoPe!

Sheeped foto 1

Sheeped is een duurzaam, trendy, Nederlands merk en verkoopt prachtige kleden en kussens, handgemaakt in de Andes regio. De kleden uit Peru, Bolivia en Chili worden van origine frazadas genoemd en zijn met de hand geweven van pure schapenwol. Sheeped is een initiatief van Tim en Anna, een ondernemend en reislustig stel, woonachtig in Alkmaar. Tijdens een prachtige reis door Chili werden zij verliefd op deze bijzondere kleden.

Veel waardering voor ‘Spaans als Tweede Taal’

Knipsel

Nieuwe samenstelling bestuur HoPe NL

Binnen het bestuur van HoPe NL zijn sommige leden van functie gewisseld. Een en ander staat ook op de website.

Hier volstaan we met de volgende opsomming:
Voorzitter: Maarten Elling
Secretaris: Esther Dubbeld
Penningmeester: Kees van Ginkel
PR en Sociale Media: Sjanna Bosma
Vrijwilligers: Chiara Somers
Sponsoring in binnen en buitenland: Carmen Banda

Aanmelden nieuwsberichten

U kunt zich hier aanmelden voor de nieuwsberichten.