2018 09 3 zonnelampEén van onze bestuursleden, Sjanna Bosma, reisde onlangs door Zuid-Amerika en kon daarbij natuurlijk Cusco en de HoPe projecten niet overslaan. Zij schreef een stuk over het brandwondencentrum.
Als cadeautje had zij een paar lampjes bij zich waarvan de batterijen overdag met zonne-energie opgeladen kunnen worden. ’s Avonds is het lamplicht dan van nut bij het maken van het huiswerk voor school bijvoorbeeld. De foto werd kort na de overhandiging gemaakt.

2018 09 3 huiswerk rosita 2Dit tafereel deed me denken aan een andere foto die ik nog niet zo lang geleden van mijn dochter kreeg. Zij fotografeerde haar zusje in Perú ook tijdens het maken van haar huiswerk in wat primitievere omstandigheden.

Misschien een suggestie voor reizigers naar Cusco: neem een paar zonne-energielampjes mee en doe ze cadeau! Naar ik begrijp is men is daar ook doende met de invoering van zonne-energie. Echter, voordat iedereen daarvan kan profiteren is huiswerkondersteuning met dergelijke lampjes van grote waarde.

Maarten Elling