In 2018 is het 15 jaar geleden dat Sapa Pana Travel startte met het aanbieden van op maat samengestelde reizen naar Latijns-Amerika. De naam Sapa Pana Travel is toen met zorg gekozen. De woorden 'Sapa' en 'Pana' zijn ontleend aan het Quechua, een inheemse taal die nog altijd gesproken wordt in delen van Peru, Ecuador, Bolivia, Chili, Colombia en Argentinië. In het Quechua betekenen deze woorden: 'Uw Unieke Reis'. De eerste bestemmingen die we aanboden waren Peru, Bolivia en Chili. Sindsdien hebben we de filosofie dat we alleen reizen willen aanbieden naar bestemmingen die we door en door kennen, waar we regelmatig komen én waar we beschikken over een sterk en betrouwbaar netwerk. In de jaren die volgden groeide ons aanbod gestaag en tegenwoordig organiseren we reizen naar vrijwel geheel Latijns-Amerika én Antarctica.

In de beginfase van Sapa Pana Travel nam de oprichter, Johan van Rijswijck, contact op met Riky de Roo van Stichting HoPe en dit was de start van een intensieve samenwerking. Aanvankelijk was het voornamelijk wederzijdse promotie via de eigen kanalen en een ludieke kleurplaat actie.

Echter, op een later moment, door Stichting HoPe ook te betrekken bij een aantal grote reisprojecten, werd er leuk sponsorgeld voor de stichting binnen gehaald. Het eerste gezamenlijke reisproject was een reis voor 25 studenten en leraren van het ORS Lek en Linge. Het grootste gezamenlijke reisproject is zonder twijfel de Panamericana Roadtrip, waarbij we 83 klassieke Volvo’s verscheepten naar Buenos Aires om er vervolgens met bijna 200 mensen een route van ongeveer 16.000 kilometer mee te rijden, door 6 Zuid-Amerikaanse landen, om uiteindelijk de reis te eindigen in Cartagena de Indias, een historische stad aan de Caribische kust van Colombia. Dit project leverde ruim € 50.000,- voor Stichting HoPe op! Walter Meekes reisde toen mee als reisbegeleider en ook brachten we met de gehele groep een bezoek aan comunidad Racchi, een lokale gemeenschap waar Stiching HoPe werkzaam is. Naast de eerdergenoemde financiële bijdrage creëerden we zo dus ook een behoorlijk aantal nieuwe ambassadeurs voor de stichting.

Foto van Thijs Heslenfeld

Met oog op het 15-jarig bestaan van Sapa Pana Travel borrelt het van mooie nieuwe ideeën en plannen. Om te beginnen zullen we de reizen met eigen auto frequenter én op grotere schaal gaan aanbieden, waarvoor we de website www.latinamericar.com hebben gelanceerd. De individuele reizen op maat én de premium groepsrondreizen (denk ook aan de Peru reis met een bezoek aan de projecten van Stichting HoPe!), die we nu aanbieden op de Nederlandse en Belgische markt, zullen we ook gaan aanbieden in andere Europese landen. Genoeg uitdagingen dus bij Sapa Pana Travel, waarbij we vanzelfsprekend de samenwerking met Stichting HoPe tot in lengte van dagen willen continueren! Volg ons op onze Social Media en neem zeker eens een kijkje op www.sapapanatravel.nl en op www.latinamericar.com.

Sapa Pana Travel | 100% Latijns-Amerika | 100% individueel maatwerk | Premium groepsrondreizen | Exclusieve autoreizen | ANVR & SGR | ’s-Hertogenbosch | 073 6106204