In apil hebben we melding gemaakt van de herstart van de activiteiten van de damesgroep uit de inheemse boerengemeenschap Racchi. De groep is in 1998 opgericht en zou dit jaar haar 25-jarig jubileum gevierd hebben. Vanwege de coronapandemie hebben de activiteiten echter bijna drie jaar lang stilgelegen. Op eigen initiatief hebben de dames begin dit jaar de draad weer opgepakt. Terwijl direct naast de gemeenschap de werkzaamheden voor de aanleg van een internationaal vliegveld gestaag vorderen zijn de dames hard aan het werk gegaan met de productie van vele verschillende handwerkjes die zij toeristen willen aanbieden. Naast Racchi ligt een uitkijkpunt waar toeristenbusjes stoppen om te genieten van het uitzicht over de Heilige Vallei van de Inca’s. Dit is een plek waar de dames al jaren hun handwerkjes aan de toeristen aanbieden. Het nieuwe vliegveld zal straks nog meer verkoopmogelijkheden bieden.

Met veel enthousiasme zijn zij weer aan de slag gegaan. Met zoveel enthousiasme zelfs dat de dames afgevaardigden van Stichting HoPe in juni al uitgenodigd hebben voor een expositie over de producten die zij dit jaar gemaakt hebben. Nieuwe producten, nieuwe kleuren en nieuwe modellen. De dames zijn voorbereid op een nieuwe toeristenstroom, een stroom die hopelijk op gang zal komen na de dip door de coronapandemie en de landelijke stakingen in het begin van dit jaar.

De groep wordt begeleid door mevrouw Juana Rivera, een dame die al sinds 1991 deelneemt aan de activiteiten van Stichting HoPe, eerst als lid van de damesgroep in Cusco, daarna als leerkracht en begeleider.

Leuk detail: de leeftijd van de 64 deelneemsters varieert van 25 tot 86 jaar.