In 2012 hebben we op onze website aandacht besteed aan de actie van Teatske Westerhof, een van onze trouwe donateurs. Mevrouw Westerhof gaf toen aan dat ze van plan is om dit werk nog vele jaren te blijven doen. En dat heeft ze ook gedaan. Ook dit jaar hebben we weer een mooi bedrag ontvangen van meer dan 700 euro. Ze heeft ons verteld dat ze gewoon doorgaat met haar acties voor HoPe.

Lees hier het verhaal dat we destijds gepubliceerd hebben. De inhoud is nog actueel!

2018 07 jampotjes

In 2001 heeft Teatske Westerhof uit Nieuwegein, met de bond van plattelandsvrouwen, een bezoek gebracht aan Cusco. Ze heeft daar Tineke en Walter ontmoet en ook een bezoek gebracht aan een weeshuis.

Mevrouw Westerhof maakt al jaren jam. Na terugkomst uit Peru besloot ze om deze jam te gaan verkopen en de opbrengst te schenken aan een goed doel. Ze koos hiervoor Stichting HoPe. In eerste instantie vond ze het wel lastig om geld te vragen voor haar zelfgemaakte spullen, maar ze is het toch gewoon gaan doen. En nu, 10 jaar later, is ze nog steeds heel actief bezig. Ze maakt per jaar ongeveer 500 gewone potten jam en 300 kleine potjes. Met veel creativiteit en een groot netwerk richt ze zich hierbij op allerlei doelgroepen: ouderenochtenden, een goede doelenmarkt van een katholieke kerk, een kerstmarkt van een protestantse kerk, een Engelse markt in een zorgcentrum in Driebergen, etc. Ze heeft ook een presentatie over HoPe gegeven bij twee vrouwenverenigingen. Hiervoor heeft ze de DVD van HoPe gebruikt. Een zoon van een vriend woont langs een lange afstands-wandelroute en zet bij mooi weer een kraampje buiten, zodat ook daar de spullen verkocht kunnen worden. Inmiddels is dit niet meer alleen jam, maar maakt ze ook andere dingen, zoals kaarten en zelfgebreide sokken. Ze blijft steeds op zoek naar nieuwe ideeën en naar nieuwe doelgroepen en gelegenheden om haar spullen te verkopen. En het resultaat mag er wezen: jaarlijks stroomt er tussen de 600 en 800 euro binnen.

Van maart tot september is ze vaak het grootste deel van de dag bezig met deze hobby.  Natuurlijk zorgt ze dat mensen ook vlak voor kerstmis haar jam kunnen kopen. Ze doet heel veel zelf, maar krijgt ook hulp uit haar omgeving. Er zijn mensen die lege jampotjes voor haar verzamelen, anderen helpen mee met de verpakking. Allerlei soorten fruit kan ze gebruiken. Onlangs heeft ze een bakfiets gekocht die ze als kraampje kan gebruiken.

Ook heeft ze diverse vaste klanten die regelmatig met een wat grotere bestelling komen.

Ze is een trouwe lezeres van de HoPe nieuwsbrieven. Nu krijgen ook de andere lezers de kans om over haar werk te lezen.

Ze is van plan om dit werk nog vele jaren te blijven doen en daar is iedereen bij HoPe heel blij mee.