We moeten het samen doen!

Alleen samen…. Samen. Zelden wordt dit woord zo vaak gehoord en gebruikt als de laatste weken. Het ‘samen doen’ lijkt zo als ‘nieuw normaal’ gepropageerd te worden. Men verheugt zich over allerlei initiatieven die spontaan ontstaan om elkaar te helpen. Het krijgt nieuwswaarde en staat in de schijnwerper. Dat is prachtig natuurlijk, maar bij HoPe is dat al jaren zo. We weten niet beter.

Sinds de oprichting, bijna 30 jaar geleden, staat ‘samen doen’ centraal. Voor HoPe in Peru betekent dit vanaf het begin samen met de inheemse bevolking, inmiddels ook samen met de (lokale) overheid. HoPe in Nederland neemt samen met vrijwilligers en partners initiatieven om projecten te kunnen financieren. Samen met onze donateurs slagen we daarin. Alle partijen met wie HoPe samenwerkt, zijn van grote waarde voor ons. Elk op zijn/haar eigen manier.

Hoewel de coronacrisis ons allen raakt, wordt de één harder getroffen dan de ander. Dit geldt zeker voor een aantal van onze partners. We worden opgeroepen zoveel mogelijk thuis te blijven. Landen sluiten hun grenzen, vluchten zijn geannuleerd. De reiswereld ligt daarmee geheel stil. Uiteraard voelen we enorm mee met die partners die dit betreffen en hopen we dat de collectieve solidariteit in ieder geval de ergste nood lenigt voor zolang dat nodig is.

Het thuisblijven zorgt, wrang genoeg, ook voor een positief effect: er wordt natuurlijk veel online geshopt en we eten nauwelijks meer buitenshuis maar koken zelf. En … we gaan weer lezen. Niet alleen online, maar ook in echte boeken.

Dat merkt o.a. onze partner YouBeDo, een webwinkel voor boeken, waarbij 12% van elke aankoop ten goede komt aan een goed doel dat kopers zelf kunnen kiezen.  Een van de keuzes is een bijdrage aan het project van HoPe: huiswerkbegeleiding in de biblioteca Kallpanchis. Het streefbedrag van € 1.500,- komt al aardig in zicht nu de teller op € 1.204,98 staat. In samen ligt wederkerigheid besloten. Dat komt hier op een mooie manier bij elkaar: er worden meer boeken gelezen en daarbij wordt een mooi bedrag voor dit zinvolle project bij elkaar gebracht. We zijn onze partner hier heel erkentelijk voor.

HoPe waardeert de inzet van al haar partners, in deze en in andere tijden. Want in welke tijd we ons ook bevinden: we moeten het samen doen!