Werkloosheid en armoede

2020 10 arm gezinDoor het coronavirus is een groot deel van de economie volledig verlamd. De instanties die zich bezighouden met de arbeidsmarkt verwachten een geregistreerde werkloosheid van 28%. Hoewel dat al ernstig klinkt is er ander onderzoek, onder de zwakste sociaal-economische groepen van de maatschappij, dat uitwijst dat onder deze groeperingen de werkloosheid tot tegen de 60% is opgelopen. Dat zijn de mensen die werken in de toeristenbranche en in de informele economie waar men per dag nauwelijks verdient wat men dezelfde dag aan levensonderhoud nodig heeft. In die sectoren wordt dus nu niets meer verdiend, wat tot nog bitterder armoede leidt. Het probleem wordt nog vergroot door de omstandigheid dat mensen die eerder naar de stad zijn getrokken voor werk, nu terugkeren naar hun geboortedorp omdat er in de stad geen werk meer is. Dat betekent meer magen om te vullen.

Voortgang voedselprogramma
Zoals eerder al is aangegeven is HoPe samen met de stichting Por Eso! Perú een project voedselzekerheid gestart. De stichtingen zijn hiertoe is staat gesteld door een bijdrage van Wilde Ganzen en een andere Nederlandse stichting.
Uit de berichten die we uit Cusco krijgen weten we dat dit project hartstikke goed loopt. Bij scholen en in kleine gemeenschappen is land ontgonnen waar aardappelen kunnen worden gepoot. Ook zijn er op veel plaatsen kassen gebouwd waarin groenten worden verbouwd.

Het is imponerend om te zien hoezeer de plaatselijke gemeenschappen – mannen, vrouwen, jong en oud – aan het werk gaan met de bouwmaterialen, gereedschappen, en poot- en zaaigoed dat HoPe heeft kunnen verschaffen.

Het mooie is dat HoPe voor de organisatie en coördinatie van dit programma enkele ex-leerlingen van onze middelbare school in Patacancha (één jongen en drie meisjes) aan heeft kunnen stellen. Deze jonge vrouwen hebben hun middelbare school en aansluitende beroepsopleiding kunnen voltooien met steun van HoPe. Voor de projecten zijn zij nu goud waard. Het project zal volgend jaar voortgezet moeten worden. De ondersteuning via de Actie Warm Hart van KRO / NCRV zou daarbij goed van pas komen.

Walter spreekt een dorpsgemeenschap toe

Walter Meekes spreekt een gemeenschap toe over wat er moet gebeuren om aardappels te kunnen poten. Hij leidt daarbij een van de deskundige vrouwen in die verdere aanwijzingen zullen geven. Dat allemaal in een sneeuwbui op 4500 meter hoogte.